Nepberichten via sociale media ondermijnen de democratie

nepberichten

Nepberichten via sociale media ondermijnen de democratie en kan landen in chaos storten. Dit is de boodschap in het artikel Hoe Spaanse software (onbedoeld) een gevaarlijk wapen werd voor online beïnvloeding in de Volkskrant van 3 januari 2020. Geen prettige boodschap om het jaar mee te beginnen.

Volgens een onderzoek van Oxford gebruiken zeventig landen ‘computergestuurde propaganda om de ­publieke opinie te sturen’. Een verdubbeling in twee jaar tijd.

Is de mens nog in staat om ethisch verantwoord om te gaan met de snelle technologische veranderingen? Of is de technologie ons al de baas?

Verkeerd gebruik van technologie, per ongeluk of met opzet, kan onze beschaving terugwerpen in het stenen tijdperk.

Om te voorkomen dat het uit de hand loopt is internationale samenwerking en besluitvorming nodig. Dit is een grote uitdaging. Want de meeste politieke leiders zijn vooral bezig met de korte termijn, met het verdedigen en versterken van de belangen van hun traditionele achterban en de eigen zetels.

Big data geeft absolute macht aan multinationals, regeringen en politieke partijen

Zijn we nog wel in staat om de macht van de big data bezittende multinationals en regeringen aan banden te leggen? Hoe kunnen we voorkomen dat verkiezingen worden gemanipuleerd met nepberichten op Facebook en Twitter? En hoe kwetsbaar is onze democratie voor inmenging van buitenaf?

Onderzoekseconoom James Henry in Trouw van 2 november 2017: er komt steeds meer informatie los over de manier waarop Rusland de Amerikaanse publieke opinie bestookte.

Google, Facebook en Twitter beïnvloeden het gedrag van mensen (kiezers) met hun (geheime) algoritmen

E-mails van de Democraten werden gestolen en via WikiLeaks bekendgemaakt. Via Facebook werden nepberichten verzonden, nauwkeurig gericht op kiezers die mogelijk naar Trump over te halen waren. Dit gebeurde in de staten waar kleine verschuivingen het verschil tussen winst en verlies konden maken.

nepberichten
schilderij artificial creatures – canvas 120×160 acryl – 2016

In 45 democratieën gebruiken politieke partijen online-propagandamiddelen

(uit artikel van de Volkskrant van 3 januari 2020)

Zeventig landen, toonde een onderzoek van Oxford in september aan, gebruiken ‘computergestuurde propaganda om de ­publieke opinie te sturen’. Een verdubbeling in twee jaar tijd.

En niet alleen autoritaire landen grijpen naar het middel: van de 70 landen zijn er 45 democratieën waarin politieke partijen online-propagandamiddelen gebruiken. Vietnam laat 10.000 personen het online-klimaat bepalen, Israël 400, Oekraïne 20.000. Sommigen zijn niet alleen actief in eigen land maar ook daarbuiten. China is de nieuwe grote speler volgens het Oxford-onderzoek – het zet naar schatting tussen de 300.000 en 2 miljoen mensen in voor online-­manipulatie – en Facebook is nog belangrijker bij het verspreiden van nepberichten en desinformatie dan Twitter.

Philip Howard, hoogleraar bij het Oxford Internet Institute: ‘De schaal van deze campagnes is uitermate zorgelijk voor de moderne democratie.’

Ook in verschillende Europese landen wordt Facebook gebruikt voor manipulatie, beschrijft het rapport. Zo zet een adviseur van de Oostenrijkse sociaal-­democratische partij SPÖ in oktober 2016 twee Facebook-pagina’s op om de campagnes van de politieke rivalen te ondermijnen.

In Nederland legde NRC Handelsblad bloot hoe politieke partij Denk tientallen nepaccounts inzette om de ­eigen boodschap te verspreiden en politieke tegenstanders aan te vallen. Ze verspreidden minimaal 1.600 berichten en duizenden steunbetuigingen.

Nepberichten via de Russische Trollenfabriek

Op internet is een nieuw speelveld ontstaan waar conflicten en oorlogen worden uitgevochten. Aanvallers kunnen op dit speelveld met valse informatie het sentiment in een samenleving veranderen en landen in chaos storten. Hoe gaan de Russen te werk?

Neem @Jenn_Abrams, volgens haar bio een Trump-supporter uit Virginia. Ze registreert zich in de Verenigde Staten en mengt zich actief in het online-debat. Ze is fel over immigranten (‘Je komt naar mijn land en vraagt mij om mijn tradities aan te passen omdat ze jou niet zinnen’ #refugeesnotwelcome, 265 retweets) maar tweet ook dat CNN in Boston per ongeluk een half uur porno uitzendt. Sommige tweets leveren nieuwsartikelen op.

De vrouw wordt onder meer geciteerd bij Yahoo, BBC en TheWashington Post. Ze voelt haarfijn de tijdgeest aan: ze tweet over abortus, migranten, Hillary Clinton, linkse fascisten en Obama. Ze krijgt 70.000 volgers. Maar ze is een ­creatie van de Russen.

Een ander voorbeeld van propaganda uit de Trollenfabriek is gericht tegen Feras Fayyad, de filmregisseur van de documentaires Last Men in Aleppo en The Cave.

nepberichten

Meer lezen in de Volkskrant van 3 januari 2020 via deze link.

Is internet onbeheersbaar geworden?

In de Volkskrant van zaterdag 4 januari 2020 schrijft Sheila Sitalsing dat volgens een onderzoek van de Groene Amsterdammer de Russische desinformatiecampagne rond het neerschieten van de MH17 groter was dan die rond de Amerikaanse verkiezingen. Zij schrijft verder dat de propaganda inspireerde tot de krankzinnigste complottheorieën, die ook in Nederland met verve werden uitgedragen.

Het is niet echt lekker om over deze zorgelijke, democratie ondermijnende manipulaties op internet op te schrijven zo in het begin van het nieuwe jaar. Daarom hieronder een klein lichtpuntje in het onbeheersbare virtuele zwarte gat dat internet is geworden.

Okuna, een privacyvriendelijk alternatief voor Facebook

De missie van Okuna is het ontwikkelen van een ethisch sociaal netwerk voor een betere toekomst. Een privacyvriendelijk alternatief voor Facebook. Kune betekent ‘samen’ in Esperanto. De ‘O’ komt van ‘OpenBook’. Een team van ingenieurs, ontwerpers, hackers, activisten en deskundigen op het gebied van informatiebeveiliging maken mensgerichte, verantwoordelijke, duurzame en rechtvaardige technologie voor een betere toekomst. Vriendelijkheid, mededogen, tolerantie, empathie en samenwerking stellen zij centraal. Okuna is nog in de Alpha testfase met 3,500+ leden. Via de onderstaande link kun je naar de website van Okuna voor informatie. https://www.okuna.io/nl/home

Bronvermelding: het plaatje van de robot en de aarde heb ik samengesteld uit foto’s van wikipedia.

Share

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.